سردرد میگرنی

سر درد متناوب شدید ضرباندار که 4 تا 72 ساعت طول می کشد . اگر چه علت سر درد میگرنی ناشناخته است ولی تصو ر می شو د ریشه در عروق داشته باشد . عوامل مختلفی از جمله مو اد غذ ا ئی ، داروها ، بوها ، تغییر در عادات خواب سردردهای میگرنی را تشدید می نمایند . نوشیدن آب یونیزه قلیایی برای مرطوب نگه داشتن سلول های بد ن مفید است که در برخی بیماران د هید راسیون ( کم آبی بدن ) ممکن است عامل تحریک حمله ی میگرنی باشد . 

 

سردرد میگرنی :


سردرد میگرنی از نظر بالینی چنین تعریف می شود : سر درد متناوب شدید ضرباندار که 72-4 ساعت طول می کشد.
معمولاً در یک طرف سر احساس می گردد با فعالیت تشدید می گردد. ممکن است با تهوع همراه باشد و نوعاً توهمات بینایی و احساس غیر معمول بویایی و چشایی نیز دیده میشود. اکثر بیماران به صورت گذرا، تاری دید، برق زدن و نور درخشنده ای احساس می کنند. میگرن در سنین 15 تا 55 سال بیشتر شایع است و اغلب زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد.
اگر چه علت سر درد میگرنی ناشناخته است تصور می شود ریشه در عروق داشته باشد، و بدنبال تاریخچه ی خانوادگی علائم میگرن دیده می شود. فرضیه ی غالب این است که عروق خونی سخت شامه گشاد شده و جریان خون موج دار در این عروق باعث درد می شود. جزء التهابی نیز برای سر درد میگرنی پیشنهاد شده است.
عوامل مختلفی از جمله مواد غذائی، داروها، بوها، تغییر در عادات خواب سردردهای میگرنی را تشدید می نمایند. حملات میگرنی به انواعی از معالجات پاسخ می دهند. از آنجا که ممکن است بعضی از مواد غذائی در بعضی افراد و برخی دیگر از غذاها در تعداد دیگری از بیماران، باعث تشدید حملات میگرنی گردند و آستانه ی عدم تحمل های غذایی در طول زمان متغیر است لذا توصیه های کلی در مورد اجتناب از مواد غذایی، توصیه های ضعیفی هستند. امین های بیلوژیک از جمله لیترامین، ففیل ایتل امین موجود در غذاها به عنوان عامل سردردهای میگرنی، مورد توجه قرار گرفته بودند اما مطالعات بعدی این مطلب را تأیید نکردند و اجتناب از آنها را نمی توان عمومیت داد.
در برخی بیماران دهیدراسیون ممکن است عامل تحریک حمله ی میگرنی باشد. روش ساده ی اثبات آن نوشیدن بیشتر آب برای هیدراسیون کافی است. مشکل دیگر مراقبت غذایی، زمانی رخ می دهد که محدودیت رژیمی غذاهای معمول عمد منجر به دریافت ناکافی تغذیه ای گردد از آنجا که مواد غذایی مورد اتهام را صرفاً زمانی می توان بدرستی مشخص نمود که ابتدا حذف و سپس به رژیم اضافه گردد لذا رژیم شما بایستی اقلام جانشینی غذایی که ارزش تغذیه ای مشابهی داشته باشند را به جای مواد غذایی حذف شده پیشنهاد نمایند


عوامل غذایی تشدید کننده میگرن :


1- گلوتامات : نمک یا اسید آمینه ای که در بافت هاب عصبی موجود است و در محصولات فرآوری شده به میزان زیادی وجود دارد. بنابراین باید برچسب روی محصولات را به دقت مطالعه کرد. این ماده در انواع کنسروها و غذاهای یخی وجود دارد.
2-آمین ها : بعضی غذاهای حاوی آمین ها، فعال کننده رگ ها هستند و به نظر می رسد آغازگر انقباض رگ های خونی در مغز می باشند. تیرامین و فنیل ایتل آمین درماده اصلی مسبب این مشکل هستند. اگر چه سایر آمین ها نیز مکمل است اثرات مشابهی داشته باشند، تیرآمین در برخی پنیرها به خصوص پنیرهای مانده، میوه ها و سبزی های کال و فاسد، خوراک کلم، مخمرهاف انواع آجیل ماهی شور، کنسرو شاه ماهی، خامه ترش، آووکادو، سوسیس های تخمیری و گوشت های مانده یا چرب وجود دارد. فنیل ایتل آمین در کاکائو، شکلات، پنیر و مواد غذایی که دارای این سه ماده غذایی هستند، یافت می شود.
3- اکتیو امین در مرکباتی مثل لیمو، پرتقال، گریپ فوروت و .... یافت می شود. مواد غذایی نامبرده از گروه آمین ها، باعث افزایش آزاد شدن سروتونین در مغز و تحریک اعصاب مغز می شوند. همچنین ایجاد سر درد می کنند.
4- مس : اینطور به نظر می رسد که مس در متابولیسم آمین های فعال کننده رگ نقش داشته باشد و احتمال بروز حمله میگرن را افزایش دهد. آجیل ها، شکلات، جوانه گندم و صدف خوراکی از منابع غذایی حاوی مس به شمار می روند، پرتقال، گریپ فوروت و نارنگی باید در رژیم غذایی محدود شوند، زیرا مرکبات جذب روده ای مس را افزایش می دهند و ممکن است در فرآیند آغاز حمله های میگرنی نقش داشته باشند.
5-کافئین : زیاد مصرف کردن و یا کاهش کافئین در بدن نیز در تشدید میگرن مؤثر است. همچنین ترک ناگهانی مصرف چای و قهوه که هر دو کافئین دارند، ممکن است در برخی اشخاص هستند، زمینه ساز بروز میگرن باشد.
6- مواد غذایی چرب و سرخ شده : مواد چرب و مواد غذایی که با روغن زیاد سرخ می شوند عامل تشدید میگرن هستند.
7- نیتریت : سوسیس و گوشت های نمک سود. که به آن ها ماده نگه دارنده نیتریت افزوده شده است. چون می توانند حامل بروز میگرن در افراد مستعد باشند.


غذاهای مفید در درمان میگرن :


مرغ، خروس و بوقلمون از دسته غذاهای کم چرب و غنی از پروتئین هستند مصرف غذاهای پروتئینی منجر به نوسان میزان قند خون نمی شود. گمان می رود که کمبود میزان خون از جمله عوامل میگرن است.
غذاهای پروتئین دار نظیر تخم مرغ، گوشت گاو و حبوبات باید در هر وعده غذایی گنجانده شوند. مصرف میان وعده های حاوی پروتئین فراوان نیز مفید است.
 سیب، گلابی، گیلاس، زردآلو، انگور میوه هایی هستند که مصرف آنها موجب افزایش منظم قند خون می شود. این میوه ها میان وعده های غذایی بسیار خوبی برای حفظ و کنترل قند خون هستند.
حلیم جو، نان چاودار، حبوباتی نظیر لوبیا قرمز، عدس سبز و قرمز، نخود و لوبیا همگی دارای فیبرهای محلول بوده و تثبیت قند خون کمک می کنند. این غذاها منابع خوب کربوهیدرات بوده و حبوبات نیز منابع خوب پروتئین هستند.    

blood cancer dep
diabet diges fibro
heart high kidny
kise sa loss migre
ms poki skin
women yobo aler

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به irankangenwater.com می‌باشد.

telegram app icon 2icon email icon clip art at clker com vector qafaq e mail icon trace 0
www.kangenwater.vip

Go to top